Sztuczna inteligencja to jedna z technologii, na którą patrzymy dzisiaj z coraz większym zainteresowaniem. Z AI korzysta coraz częściej świat biznesu, jednak to nie jedyne zastosowanie inteligentnych algorytmów. Są powody, by przypuszczać, że sztuczna inteligencja pomoże w zwalczeniu pandemii koronawirusa. Bardzo ważną rolę może odegrać też automatyzacja komunikacji, którą do tej pory cenił głównie biznes.
Cały świat z niepokojem patrzy na rozprzestrzenianie się śmiercionośnego wirusa. Jednocześnie trwa poszukiwanie rozwiązań, które pomogą w walce z nim. Dlaczego akurat sztuczna inteligencja może odegrać kluczową rolę? Są ku temu przynajmniej dwa powody: wsparcie w prognozowaniu rozwoju epidemii, poszukiwanie szczepionki chroniącej przed COVID-19 oraz automatyzowanie komunikacji na infoliniach za pomocą voicebotów.
AI prognozuje szybciej niż przepływają oficjalne komunikaty o koronawirusie
Sztuczna inteligencja, która doskonale sprawdza się w przypadku prognozowania i wykrywania trendów na przykład w biznesie, jest pomocna także w innych obszarach. AI to ogromna moc obliczeniowa, z której możemy skorzystać w sytuacji zagrożenia. Co więcej, skuteczność AI w ostrzeganiu przed niebezpieczeństwem to hipoteza, która już się sprawdziła. W przypadku epidemii, która wybuchła w Wuhan, informacje o wystąpieniu takiego zjawiska zasugerował kanadyjski algorytm. I to dwa tygodnie przed podaniem oficjalnego komunikatu przez Chiny.
Wybuch epidemii został zaobserwowany przez algorytm należący do kanadyjskiej firmy BlueDot. Informacja o zagrożeniu była już klarowna 31 grudnia. Ale jak to w ogóle możliwe? BlueDot bazuje właśnie na sztucznej inteligencji. Dzięki temu, że potrafi o wiele szybciej niż ludzie przeczesywać ogromne obszary Internetu, błyskawicznie zbiera dane i śledzi sygnały wskazujące na zagrożenie epidemiologiczne. Dane są pozyskiwane z wielu źródeł: lokalnych wiadomości, for internetowych, dostępnych informacje ze szpitali, połączeń lotniczych. Algorytm pogłębiony jest też m.in. o dane demograficzne.
Wykładniczy rozwój epidemii: symulacja
Dlaczego to takie ważne? Epidemia rozwija się wykładniczo, nie liniowo, ponieważ każdy zarażony może zainfekować wg różnych źródeł od 2 do 4 osób. Każda z nich, przy braku odpowiednich działań, przekazuje wirusa kolejnym. Symulacje rozwoju COVID-19 zamieścił Washington Post, możesz podejrzeć je tutaj. Każdy z poniższych wykresów obrazuje rozkład zachorowań w zależności od przyjętej postawy działania.
W tej sytuacji system szybkiego wykrywania zagrożenia, może stać się podstawą do wdrożenia profilaktyki. Algorytmy działają coraz sprawniej, co ułatwia im wzrastająca moc obliczeniowa, dlatego w przyszłości wskazówki udzielane przez AI mogą być nawet bardziej precyzyjne i szybsze. Już dzisiaj wiele firm technologicznych pracuje nad tym, by algorytmy udzielały coraz trafniejszych rekomendacji (np. alerty i powiadomienia dla kadry zarządzającej). Z podobnego know how, choć oczywiście przy inaczej ustawionych celach i zasilając je innymi danymi, można korzystać również przy przewidywaniu epidemii.
Aby przygotować szczepionkę, też potrzebujemy informacji
Prognozowanie to jednak nie wszystko, co AI może dla nas zrobić, gdy walczymy z koronawirusem. Rozwiązaniem, na które czekają ludzie na całym świecie, jest oczywiście skuteczna szczepionka na COVID-19. I tutaj także pomoże nam sztuczna inteligencja. Jak podaje portal SztucznaInteligencja.org na świecie trwają prace nad szczepionką, która miałaby powstrzymać rozwój choroby.
Autorzy pierwszej na świecie szczepionki przeciw grypie (australijscy naukowcy z Uniwersytetu Flinders), skomponowanej dzięki uczeniu maszynowemu, badają obecnie przy użyciu sztucznej inteligencji nowego koronawirusa:
Chińscy naukowcy szybko zidentyfikowali sekwencję genetyczną nowego koronawirusa, a urzędnicy opublikowali ją w ciągu kilku dni, umożliwiając zespołom naukowym z całego świata natychmiastowe rozpoczęcie pracy.
Mając pod ręką kod genetyczny, naukowcy mogą prowadzić badania nad opracowaniem szczepionki bez potrzeby pobierania próbki wirusa, choć taka już też została uzyskana. W specjalistycznym laboratorium w Melbourne wyhodowano już kopię wirusa od zainfekowanego pacjenta. Wcześniej naukowcy z Chin również odtworzyli koronawirusa i udostępnili sekwencję jego genomu.
Źródło: SztucznaInteligencja.org
Prace nad szczepionką trwają, jednak nadal nie znamy daty zakończenia tego projektu.
Automatyzacja komunikacji podczas epidemii za pomocą voicebotów
Każda sytuacja wyjątkowa to wielki niepokój dla całego społeczeństwa. Pojawia się ogromna potrzeba dostępu do wiarygodnych i sprawdzonych informacji. Zalewają nas fake newsy, więc coraz więcej osób szuka potwierdzonych komunikatów. Największy strach odczuwają oczywiście osoby, które są poddane kwarantannie oraz podejrzewają u siebie lub swoich bliskich zakażenie.
Minister Zdrowia w tej sytuacji przypomina o specjalnej infolinii, na którą można się zgłaszać, aby otrzymać informacje. Infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia jest czynna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Jakie informacje uzyskamy pod numerem 800 190 590?
Możemy tam zapytać o wszystko, co związane z podejrzeniem koronawirusa i naszym stanem zdrowia. Warto zaznaczyć, że infolinia ma charakter informacyjno-edukacyjny i nie służy wzywaniu pomocy.
Coraz większa liczba zapytań na infolinii wymusza automatyzację komunikacji
Dzisiaj jesteśmy już pewni, że szczyt zachorowań dopiero przed nami. To oznacza, że coraz więcej osób (być może nawet setki tysięcy) zostanie objętych kwarantanną lub znajdzie się w sytuacji, w której uznają za konieczne wstępnie skonsultować stan zdrowia swój lub osoby bliskiej. Długie oczekiwanie na połączenie na przeciążonej infolinii, powoduje jeszcze dodatkowy stres. Rozwiązaniem takiej trudnej sytuacji, jest automatyzacja połączeń za pomocą voicebota. I taki scenariusz wdraża właśnie Ministerstwo Zdrowia. 16 marca oficjalnie podano informację, że infolinia jest częściowo obsługiwana przez wirtualnego asystenta. Voicebot odpowiada na najczęstsze pytania, jakie zadają użytkownicy. W sytuacji, gdy natrafi na bardziej nietypowe zapytanie – przekierowuje do konsultanta (zatrudnieni na infolinii są zarówno konsultanci medycznie, jak i niemedyczni). Wg naszych szacunków i doświadczeń, aż 80% pytań na infoliniach powiela się. To oznacza, że ogromna część połączeń przychodzących może zostać obsłużona „od ręki”, bez oczekiwania na połączenie. Voicebot potrafi poradzić sobie z nimi bez udziału człowieka. To oczywiście bardzo korzystna sytuacja, ponieważ „zwolnienie” konsultantów z tych najbardziej rutynowych zadań, pozwala im szybciej obsłużyć również te bardziej skomplikowane zapytania.
Sztuczna inteligencja jako koło ratunkowe – czego mamy się spodziewać?
AI to ogromna moc obliczeniowa, ale sposób zbierania danych i działanie całego algorytmu to rozwiązanie zaprojektowane przez ludzi. AI działa więc tak, jak zostanie przygotowana. Wiemy już, na przykładzie BlueDot, że wskazanie prawidłowych danych do śledzenia epidemii, jest warunkiem dobrego przewidywania. Teraz liczymy na to, że równie dobrze AI sprawdzi się w przygotowaniu szczepionki oraz w pełnieniu niezwykle ważnej funkcji informacyjnej. Automatyzacja komunikacji w czasie największego szczytu zachorowań, może pomóc tysiącom Polaków w podjęciu kluczowych decyzji i przyśpieszyć konieczne do podjęcia działania.
Czy AI rzeczywiście będzie skuteczna w zwalczaniu epidemii i pomocy z jej skutkami? Jedno jest pewne – w stanie wyjątkowego zagrożenia użyte zostaną wszystkie środki, które mamy do dyspozycji. Technologia ma teraz szansę pokazać, że oprócz bycia podstawą działania wielu biznesów, może też pełnić bardzo ważną rolę dla całego społeczeństwa. Z korzyścią dla nas wszystkich. AI, która pomaga ratować ludzkie zdrowie i życie, chroni przez dezinformacją i chaosem to piękny scenariusz, który może zneutralizować obawy i lęki związane z tą technologią.
Źródła:
2. http://web.mit.edu/covid19/
3. https://www.wired.com/story/ai-epidemiologist-wuhan-public-health-warnings/
5. https://gcn.com/articles/2020/03/04/coronavirus-ai.aspx
6. https://www.sztucznainteligencja.org.pl/koronawirus-technologia-na-froncie-walki-z-covid-19/
tel: +48 509 361 469 e-mail: wojciech.glapa@stanusch.com