fbpx

Jak stworzyć bota procesowego?

jak stworzyć bota

Jak stworzyć bota, który nie tylko obsłuży kilka najczęściej pojawiających się zapytań, ale także przeprowadzi rozmówców przez cały proces? Czy boty NLP o wysokiej jakości i skuteczności działania to zawsze czasochłonna inwestycja? Jak zaprojektować chatbota, aby realizował z góry założone KPI i przynosił zwrot z inwestycji? W artykule przybliżamy nowy sposób budowania botów na bazie predefiniowanych komponentów procesowych, gotowych szablonów playerów i integracji z innymi systemami. Wyjaśniamy też, dlaczego tak ważny wciąż jest monitoring powdrożeniowy oraz alerty menadżerskie.

Jak stworzyć bota: przewodnik w 3 punktach

Wdrożenie wysokiej jakości chatbota często generowało wysokie koszty i trwało wiele tygodni. Zbyt szybkie implementacje natomiast nie pozwalały w pełni wykorzystać potencjału NLP czy gruntownie przetestować rozwiązania przed jego produkcyjnym wdrożeniem. Wybór między jakością a ceną i szybkością realizacji nie jest już dzisiaj konieczny. Poniżej przedstawiamy 3 proste etapy tworzenia chatbota, które pozwolą na otrzymanie rozwiązanie wysokiej jakości bez ponoszenia wygórowanych kosztów i długiego oczekiwania na wdrożenie produkcyjne.

1. Ustalenie procesów do automatyzacji i skorzystanie z predefiniowanych komponentów

Jasne określenie celów, dla jakich implementowany jest bot oraz wyznaczenie wymiernych wskaźników efektywności to punkt wyjścia każdego projektu chatbotowego czy voicebotowego. Wielozadaniowe boty mogą nie tylko odpowiadać na pytania, ale też obsługiwać procesy lub poszczególne działania w procesach wspólnie z pracownikami:

  • obsługę zgłoszeń i reklamacji,
  • przyjmowanie zamówień i rezerwacji,
  • generowanie i weryfikowanie leadów,
  • pozyskiwanie zgód marketingowych,
  • umawianie spotkań i zarządzanie kalendarzem,
  • ankietowanie, badanie satysfakcji klientów,
  • działania windykacyjne,
  • wstępny etap rekrutacji.

Wymienione przykłady to jedne z najczęściej automatyzowanych działań, jakie wdrażane są dla klientów Stanusch Technologies.

Komponenty procesowe: czym są?

Lista faktów w nowym Panelu Administracyjnym Platformy Omni-Chatbot

Screen: Lista faktów (intencji) w nowym Panelu Administracyjnym Platformy Omni-Chatbot

Komponenty procesowe to unikatowa propozycja dostępna w ramach Platformy Omni-Chatbot. W bazach wiedzy posiadamy ponad 100 000 faktów i 880 000 zdefiniowanych zamiarów użytkownika wraz ze słowami kluczowymi i wewnętrznymi powiązaniami. To doświadczenie z ostatnich kilkunastu lat zostało zebrane w postaci zestawu faktów, scenariuszy procesowych i wzorców, które są wstępnymi modułami do implementowania w kolejnych wdrożeniach. Moduły są już przetestowane i zweryfikowane we wdrożeniach produkcyjnych, a więc ich efektywność (skuteczność rozpoznawania intencji i udzielania prawidłowych odpowiedzi) została już potwierdzona w praktyce. Co więcej, te moduły to najbardziej optymalne ścieżki pod względem realizacji konkretnych celów biznesowych. Predefiniowane komponenty procesowe (moduły) wybierane są elastycznie wg potrzeb zamawiającego.

Co jeszcze przyspiesza prace konfiguracyjne? Branżowe bazy wiedzy i machine learning ranking

Komponenty znacznie ułatwiają wdrożenia i przyśpieszają tempo prac, co finalnie nie pozostaje bez znaczenia dla niższych kosztów projektowych. Szczególnie przydatne przy projektowaniu najczęściej obsługiwanych przez boty procesów są te związane z obsługą klienta, sprzedażą, marketingiem, windykacją. Poza samymi komponentami przy realizacji szybkich wdrożeń w Platformie Omni-Chatbot jest jeszcze możliwość skorzystania z branżowych baz wiedzy specjalistycznych (m.in. bazy wiedzy z branży finansowej, ubezpieczeniowej, medycznej, edukacyjnej) oraz technologia machine learning ranking.

2. Wybór szablonu playera i dostosowanie do indywidualnych potrzeb

Prace konfiguracyjne przy bazach wiedzy to kluczowy element wdrożenia, który ma bezpośredni wpływ na przyszłą skuteczność odpowiedzi bota. Nie można jednak zapomnieć o interfejsie chatbota, czyli oknie dialogowym (playerze), poprzez który odbywa się „rozmowa” między konwersacyjną sztuczna inteligencją a użytkownikiem (człowiekiem). To także istotna część całego projektu.

Gotowy szablon playera (okna do rozmowy z chatbotami) to kolejne rozwiązanie, którego celem jest skrócenie czasu wdrożenia i obniżenie kosztów. Zamawiający wybiera spośród dostępnych opcji, dostosowując je do potrzeb swojej organizacji. Obecnie etap ten jest bardzo krótki i przebiega wyjątkowo sprawnie, dzięki ograniczeniu do niezbędnego minimum prac programistycznych.

Gotowe playery chatbotów

3. Integracja bota z systemami wewnętrznymi organizacji typu CRM, ERP

W przypadku prostych botów FAQ po przygotowaniu bazy wiedzy i graficznego interfejsu system konwersacyjny był już w zasadzie gotowy do testów a później – wdrożenia na produkcję. Dzisiaj takie boty przygotowujemy jednak coraz rzadziej, a niemal każde zapytanie dotyczy bota procesowego, który będzie w stanie samodzielnie obsłużyć wybrane zadania, często takie, przy których konieczny jest dostęp do wewnętrznych systemów organizacji, baz danych i innych źródeł wiedzy. Zdolność bota do przetwarzania informacji, zatwierdzania i aktualizowania danych w systemach wewnętrznych, wymaga wcześniejszych integracji. Boty procesowe wymagają najczęściej „podpięcia” do takich systemów jak CRM, ERP, ale też programy bilingowe, rozliczeniowe.

Na tym etapie prace programistyczne są niezbędne, jednak dzięki API REST integracje przebiegają sprawnie i bez zakłóceń. Dzięki integracjom boty rzeczywiście mogą przyjmować zamówienia, weryfikować dane w systemie, reagując jednocześnie na różne zachowania użytkownika. Boty procesowe mogą więc być „samodzielnymi pracownikami” – a przynajmniej w wybranych obszarach ich funkcjonowania. Ich zakres „uprawnień” zależy oczywiście od potrzeb zamawiającego.

O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu chatbota? Alerty i monitoring

Po etapie konfiguracji baz wiedzy, przygotowaniu interfejsu i integracjach z wybranymi systemami bot jest już gotowy do testów a następnie wdrożenia na produkcję. Wbrew pozorom praca nad botem nie kończy się jednak w momencie implementacji w docelowym środowisku. Skuteczność każdego bota warto weryfikować. Analiza logów z rozmów to nie wszystko. Pomocne jest także ustawienie alertów menadżerskich, aby na bieżąco sprawdzać kluczowe wskaźniki efektywności. W ramach Platformy Omni-Chatbot możliwa jest subskrypcja mailowa raportów z podsumowaniem wyników dziennym/tygodniowym/miesięcznym. Każdy użytkownik Platformy może wybrać interesujące go parametry (np. wygenerowane leady sprzedażowe) i zdefiniować adresy mailowe, na które wysyłane są zebrane dane i informacje.

Last but not least: możliwość doskonalenia bota i jego dalszej rozbudowy w ramach Omni-Chatbot

Screen: Logi z bota w nowym Panelu Administracyjnym

Screen: Historia rozmów (logi) w nowym Panelu Administracyjnym Platformy Omni-Chatbot.

Chociaż wdrożenie bota procesowego dzięki odpowiednim narzędziom i doświadczeniu ze strony dostawcy możliwe jest już w kilka dnia roboczych, doskonalenie bota nie kończy się w momencie jego uruchomienia. Im więcej czasu poświęcimy systemowi na etapie powdrożeniowym, tym lepiej będzie funkcjonował docelowo. Wprowadzanie poprawek na podstawie rozmów z rzeczywistymi użytkownikami pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej skuteczności i optymalne wykorzystanie potencjału danego rozwiązania. Regularne weryfikowanie raportów daje też coraz szerszą wiedzę na temat oczekiwań oraz zachowania użytkowników.

Dodatkowo, po pewnym czasie może pojawić się np. potrzeba rozbudowy funkcjonalności bota np. o kolejne moduły procesowe i/lub implementację w innych kanałach oraz np. udźwiękowienie (voicebot). Platforma Omni-Chatbot pozwala na tworzenie omnichannelowych rozwiązań bazujących na jednej bazie wiedzy, dzięki czemu taka rozbudowa jest prosta i szybka. Nie wymaga wdrożenia kolejnego bota lecz jedynie rozbudowy już istniejącego. Takie extensibility to dobra prognoza także dla szybkich zmian i ograniczania kosztów przyszłych rozszerzeń systemu konwersacyjnego. Ponadto, biorąc pod uwagę aktualne trendy technologiczne, takie jak np. total experience, możemy też spodziewać się, że coraz częściej jeden system będzie dedykowany do obsługi więcej niż tylko jednej grupy odbiorczej. Warto więc decydować się na rozwiązania, które mają duży potencjał rozwojowy.

Zdjęcie tytułowe: upklyak – pl.freepik.com

 

Anna Isakow
Dział Marketingu Stanusch Technologies

Chcesz szybko i skutecznie wdrożyć bota realizując wybrane przez Ciebie KPI?

Zapytaj o predefiniowane komponenty procesowe!

Dorota Jóźwiak - OCP Sales Director, Stanusch Technolgies
tel: +48 606 970 340      e-mail: dorota.jozwiak@stanusch.com

Zapraszamy również na darmowe konsultacje online! Poznamy Twój biznes i doradzimy najlepsze rozwiązania!

FORMULARZ KONTAKTOWY

     

     

     

    });